Et squat rack kan have flere formål. Det kan bl.a bruges som et stativ til din vægtstang, squat, bænkpres, pull-ups mm. Overvejer du at begynde på at styrketræne i dit hjem, så vil et squat stativ være en rigtig god investering for dig.

Med et squat rack kan du træne stort set alle muskler fra nakken og ned. Uanset om du har til hensigt at træne hele kroppen eller visse muskelgrupper, så kan et squat rack være en rigtig god løsning for dig.

Med et squat rack kan du flytte fitness centeret hjem til dig selv

Squat er idag en af de mest populære øvelser, da denne øvelse giver meget udbytte for dine ben, lår og baller.

Stativet hjælper dig med at placerer vægtstangen i den højde som passer dig, så du hverken skal løfte stangen op, eller bukke dig ned i mellem dine øvelser.

Mange forbinder et squat rack med de muskuløse trænere i fitness centeret, men det behøver ikke udelukkende at være til dem.

Går du med tanken om at få strammet baller og lår op, så kan et squat rack være et rigtig godt køb for dig. Dog vil det altid være en god idé at få trænet hele kroppen, hvis du har mulighed for det. Det er alt sammen muligt med et squat rack.

Squat racks i denne guide

Der findes mange forskellige typer af squat racks, derfor er det også vigtigt for dig at finde frem til lige præcis det type squat stativ, som du har behov for.

Vi har derfor har vi lavet denne guide til dig, så du kan finde frem til det squatstativ der passer bedst til dig og dine behov.

Uanset om du er på udkig efter et top professionelt squat rack, eller et godt tilbud på et squat stativ, så finder du det her.

I denne guide kigger vi nærmere på de 5 ovenstående squat racks, så du har mulighed for at finde ud af hvilket der passer bedst til dine behov.

Weider Pro 7500 Half Rack (Bedst i test)

Weider Pro 7500 Half Rack (Bedst i test)Dette kraftige squat rack er i høj kvalitet, og er et af de mest sikre på markedet.

Weider som er producenten bag dette rack har været på markedet i over 70 år, og er et velkendt mærke inden for fitness verdenen.

Stativet er lavet af 7×7 cm. Stål, med en tykkelse på 2,5 mm. Samlet har squat stativet en egenvægt på 138 kg, hvilket gør at det føles meget stabilt at benytte.

Dette half rack stativ er god til at træne, overkrop, såsom bryst, overarme og baglår, da du blandt andet kan lave bænkpres, squats og pull-ups på stativet.

Du kan også sagtens lave mange andre øvelser på det, og der medfølger et ark med 15 forskellige øvelser der passer til stativet.

Squatstativet har tal på indersiden, hvilket gør det både nemt og simpelt for løfteren, at justere højden hurtigt efter behov.

Det er designet til, at klare en brugervægt på op til 136 kg og en totalt vægt op til 277 kg.

50 mm vægtskiver passer til stativet, men vær opmærksom på at hverken skiver eller stang følger med.

Det bedste squat rack

Squatstativet bliver anbefalet af bl.a Aimworkout.com, som kalder det et af de bedste power rack stativer der er på markedet.

På Amazon har det, i skrivende stund, fået en bedømmelse på 4 stjerner ud af 5.

Alt i alt, er dette et meget overkommeligt squat rack, da det er nemt at benytte, samtidig med at der ikke er gået på kompromis med kvaliteten. Det fylder heller ikke særlig meget, hvilket gør, at det kan benyttes i de fleste danske hjem.

Alle disse fordele, samt den høje kvalitet gør, at vi synes at dette squat stativ er bedst i test.

Specifikationer

  • Dimensioner: B: 210 cm. X L: 110 cm. X 217 cm
  • Maks. brugervægt: 136 kg
  • Maks. totalvægt: 277 kg
  • Sikkerhedsbarer

 

Til Butik

 

cPro9 Pro Squat Rack (Bedst til prisen)

cPro9 Pro Squat Rack (Bedst til prisen)Hvis du er på udkig efter et stilrent og fritstående squat rack til hjemmet, til en billig pris, så er dette stativ absolut værd at overveje.

Dette sorte fritstående squat rack er yderst simpelt, men det er ikke ensbetydende med at du kommer til at mangle noget.

Selv stativet er blot L: 83 cm X B: 113 cm. X 157 cm., når det er slået helt ud. Det kan justeres i bredden og højden, og derved også nemt at skilles af, så du kan pakke det væk, hvis det fylder for meget i hjemmet.

Squatstativet vejer blot 24 kg og er lavet i en sortmalet stålramme.

Dette power rack er typisk beregnet til folk der vil starte på at styrketræne, eller til folk som ikke har særlig meget plads i deres hjem.

Stabilt “bedst til prisen” squat rack

Selvom det er et sammensat stativ, så er det meget stabilt, hvilket gør at det kan bære op til 150 kg.

Der er dog ingen sikkerhedsbar og det kan derfor være en god idé at starte stille ud, hvis ikke du er klar over hvor meget du kan løfte.

Dette squat rack er også ideelt til bænkpres, og det kan justeres meget lavt i forhold til mange andre squat racks.

Husk dog, at hvis du vil ligge på en træningsbænk og lave bænkpres, så skal du købe træningsbænken ved siden af. Der følger ikke en bænk med.

Stativet kan klare de fleste øvelser, og er rigtig billigt, uden at der er gået på kompromis med kvaliteten. En sikker vinder af vores ”bedst til prisen”.

Specifikationer

  • Dimensioner: Minimum: L: 83 cm. X B: 81 cm. X H: 92 cm. Maximum: L: 83 cm. x B: 113 cm. x H: 157 cm.
  • Vægt: 24 kg.
  • Maximal belastning: 250 kg.
  • Farve: sort

 

Til Butik

 

Gymleco 100 series Squat Rack (Bedste PRO valg)

Gymleco 100 series Squat Rack (Bedste PRO valg)Dette squat rack fra Gymleco er til de lidt mere seriøse trænere, eller til dig der virkelig går op i kvalitet.

Stellet på squat stativet er ikke justerbart, men det er fastboltret og yderst stabilt.

Gymleco mener selv deres produkter er så gode og stabile, at de giver livstidsgaranti på både stålprofiler og svejsninger på deres produkter.

Da squat rack’et ikke kan pakkes sammen, så anbefales det at du har god plads til at have det stående, da det er forholdsvis stort. Stativet har følgende mål: L: 100 cm. X B: 165 cm. X 185 cm.

Squat rack af høj kvalitet

Svenske Gymleco er et kendt mærke i fitness verdenen, og er kendt for deres høje kvalitet af produkter. Dem der tidligere har beskæftiget sig med maskiner fra Gymleco, er typisk meget tilfredse med produkterne, da kvaliteten ikke er til at tage fejl af.

Dette squat rack er god til at lave fritstående squats, da det har 7 forskellige støttespots, som hjælper dig med at tage fra, hvis ikke du kan mere.  Stativet kan også benyttes til bænkpres.

Gymlecos 100 series squat rack hjælper dig med at få trænet for- og baglår ved squat, samt brystmuskulaturen, triceps og skuldermuskulaturen ved bænkpres.

Specifikationer

  • Dimensioner: L: 100 cm. X B: 165 cm. X 185 cm. (ikke justerbart)
  • Farve: Metal
  • Maks vægtbelastning: Ingen

 

Til Butik

 

Abilica Squatstativ

Abilica Squatstativ

Dette er Abilicas svar på et fritstående squatstativ. Abilica er en af de førende producenter inden for motionsudstyr i Norden, og er ejet af norske Mylna Sport AS, som har været i fitnessbranchen i mere end 20 år.

Det fritstående squatstativ her er velegnet til, at du kan lave squats, bænkpres, dips mm.

Dette er et squat stativ som kan justeres. Det gør at det ikke fylder særlig meget, når du ikke bruger det. Det er ideelt hvis du ikke har særlig meget plads, men stadig ønsker at kunne træne i hjemmet.

Simpelt fritstående squatstativ til en billig pris

Stativet vejer kun 22 kg, derfor kan de fleste flytte rundt på det uden det store besvær.

Abilica’s squatstativ er dog stadig meget stabilt, selvom det ikke vejer mere, og det har en maksimal belastning på 150 kg.

Stativet kan både bruges til fritstående øvelser, men også til bænkpres, hvilket betyder at du har mulighed for, at træne flere forskellige muskelgrupper i kroppen, såsom for- og baglår, baller, bryst og skuldermuskulaturen samt triceps.

Det koster ikke særlig meget, sammenlignet med de fleste andre stativer, men kvaliteten er stadig i Abilica’s velkendte høje standard.

Specifikationer

  • Vægt: 22 kg
  • Maks belastning: 150 kg
  • Dimensioner: L: 76 cm. X B: 197 cm. X H: 209 cm

 

Til Butik

 

Semi Pro Smith Squath Stativ MS-U105

Semi Pro Smith Squath Stativ MS-U105Dette smith squat stativ vil være et godt køb til dig, som normalt har en spotter i træningscenteret, men gerne vil begynde at træne hjemme.

Med et smith stativ behøver du nemlig ikke en spotter, og derfor er den god for dig der gerne vil være uafhængig af både andre personer og fitness centre, da vægtstangen sidder fast i stativet.

Dette sikre også at dine øvelser bliver lavet i en lige linje, da vægtstangen kun kan gå op og ned. Dette er også meget mere sikkert, da du ikke kan risikere at tabe vægtstangen for- eller bagover.

Ulemper ved et smith stativ

Der er dog delte meninger om, at bruge et smith stativ til squats, da du ikke har mulighed for andet end, at køre i en lige linie. Det kan f.eks belaste dine knæ unødvendigt meget, at du ikke kan ændre din linie, når du er i gang med øvelsen.

Langt de fleste anbefaler ikke, at bruge et smith stativ til squats, eller bænkpres for den sags skyld.

Squat stativ med mange indstillinger

Stativet har hele 16 indstillingsmuligheder, hvilket gør at det kan tilpasses til dig, uanset hvor høj du er.

Den laveste krog er 31,7 cm fra gulvet, hvor den højeste er 191,5 cm fra gulvet. Vægtstangen føler med.

Dette power rack er utrolig stabilt, da det er lavet i højt kvalitet. Ydermere så har power rack stativet også 8 huller, så det er muligt for dig at skrue det fast i gulvet, hvis du ønsker det.

Selve stativet vejer 54,5 kg, og har følgende dimensioner: L: 76 cm. X B: 197 cm. X H: 209 cm.

Specifikationer

  • Vægt: 54,5 kg
  • Maks brugervægt: 150 kg
  • Dimensioner: L: 76 cm. X B: 197 cm. X H: 209 cm

 

Til Butik

 

Et squat Rack hjælper dig med at styrke dine muskler

Et squat rack kan have mange funktioner, men de fleste bruger det til at styrketræne.

Mange forbinder i dag denne form for træning med bodybuildere, men selvom du vælger at benytte dig af et squat rack, så behøver dette langt fra at være dit mål.

De typiske øvelser på et squat rack er squat, dødløft og bænkpres, hvilke er øvelser der hjælper dig med at træne de store muskelgrupper i kroppen.

Øvelser du kan lave med et squat stativ

Den typiske øvelse man forbinder et squat stativ med, er selvfølgelig squat. Squats kan laves på mange forskellige måder, alt afhængig af hvilke formål du har med din træning.

Der er 3 vigtige ting, som du skal have fokus på når du begynder at squate. Først og fremmest skal du have styr på stangens placering. Stangen placeres øverst på ryggen, omkring skuldrene for at få det optimale ud af dine squats.

Hvis du er nybegynder i squat, så vil du måske i starten kunne mærke at stangen gør lidt ondt, når den ligger på ryggen af dig.

Mange vælger her fejlagtigt at placere en pude eller lignende på ryggen, for at tage den smerte. Dette vil vi ikke anbefale, da du derved mister følelsen med stangen, og dit tyngdepunkt ændrer sig. Det kan også resultere i grimme skader, da du kan risikere at vælte enten for- eller bagover med stangen.

Derfor anbefales det, at du enten bider smerten i sig de første par gange du træner med den, da smerten derefter vil aftage, eller at du tager lidt færre kg på stangen i starten.

Sådan skal du placere kroppen ved squat

Det er vigtigt at have styr på, hvordan du står når du begynder at squate.

Her er det vigtigt at have en god afstand i mellem dine ben, så du føler du har den bedste balance. Derved risikerer du ikke at miste balance i det du squater.

Om du starter dit løft med hofte eller knæ er helt op til dig, selvfølgelig afhængig af hvad du har af formål med din træning.

Fordelen ved at squats i forhold til f.eks benpres er, at når du squatter, så får du trænet en del flere muskler, end du gør på en benpres maskine.

På en benpres maskine kan du i stedet isolere muskelgruppen, og dermed smide mere vægt på maskinen. Der er dog flere benpres maskiner på markedet, hvor du også kan lave hack squat.

Her kan du se hvordan du skal lave squats korrekt

Brug dit squat rack til bænkpres

En anden øvelse som du typisk ser brugt på disse squat stativer er bænkpres. Muskelgrupperne du primært træner ved bænkpres er skulder, bryst og ikke mindst triceps.

Når du begynder at udøve bænkpres, så er det vigtigste din måde at ligge på. Hvis du har fokus på at styrke din muskelmasse, så skal du helst ikke svaje for meget i ryggen, da du derved ikke får fuld udbytte af øvelsen.

Derudover skal du også holde hænderne på stangen, bredere end du har placeret dine skuldre for at skabe stabilitet.

Har du fokus på at træne dine brystmuskler, så skal du have albuerne pegende udad, hvorimod hvis du har fokus på at træne triceps, så skal du have albuerne ind mod kroppen.

Lær mere om bænkpres her

En anden god fristående øvelse, du også kan lave er lunges. Lunges er en god variation til den almene form for squat. Det hjælper dig med at bygge muskelmasse på dine for og baglår samt baller.

Du laver lunges ved først og fremmest at stå med ret ryg, mens du tager et langt skrid frem med det ene ben – Her skal du huske at lægge din vægt på hælen. Når du har gjort det, så sænker du det bagerste ben, så det næsten kommer ned og røre ved jorden.

Derefter løfter du dig op med det forreste ben, så du kommer tilbage til der hvor du startede, hvorved du så gør det samme igen med det andet ben. Dette kan gøres både med og uden vægtstang eller håndvægte.

Se hvordan du udfører lunges korrekt her

Hvad koster et squat rack?

Prisen på et squat rack er meget afhængig af egenskaber og kvalitet. Der findes utrolig mange squat rack’s på markedet, derfor kan det også være uoverskueligt at finde lige præcis det squat rack der passer til dig, mens du samtidig overholder dit budget.

Er du ny inden for træning med et squat rack, så kan det helt klart betale sig at gå på udkig et godt tilbud, da der kan være mange penge af spare, hvis du finder det rette tilbud på et squat rack.

Et squat rack kan fås til helt ned under 1000 kr,-, hvilket er må siges at være overskueligt for de fleste. Men hvis du på udkig efter noget med højere vægtbelastning, bedre stabilitet og højere kvalitet, så skal du nok op og betale lidt mere.

Går du ”all-in” og vil have det bedste, så kan squat rack’s fra den øverste hylde koste helt op til 27.000 kr. Den type rack’s ser du også typisk i fitness centre.