Løbebånd guide – Sådan finder du det bedste løbebånd

Et løbebånd er en allround træningsmaskine, der gør det muligt for sine brugere at gå, jogge eller løbe på flade eller på opadgående overflader. Løbebåndet yder en effektiv kardiovaskulær træning, men det er ikke hele historien.

For det handler i høj grad også om din ben-muskulatur. Løbebåndet styrker ben og rygmusklerne. Afhængigt af hældningen kan du bearbejde musklerne forrest eller bag på benene intensivt. Uanset hvad, styrker trædemøllen begge muskelgrupper.

Du kan læse meget mere om løbebånd og muskler, længere nede i artiklen, efter vores guide til det bedste løbebånd til hjemmebrug.

Hvilket løbebånd er bedst i test og hvad skal jeg vælge?

Det er vigtigt at få den rette maskine, så du kan realisere de mange fordele, du kan læse om længere nede i artiklen.

Her er nogle af de bedste løbebånd på markedet netop nu. De træder alle frem som meget efterspurgte og hertil kommer, at de er de bedste i diverse løbebånd test, eller de giver sin køber rigtig meget for pengene.

Løbebånd i denne test

Sole F85 løbebånd (Bedst i test)

Sole F85 løbebånd (Bedst i test)Sole F85 løbebånd er ifølge de fleste anmeldelser topmodellen til indendørs brug. Den er årets bestseller i USA, og den er kåret til ”Bedste køb” af Treadmilldoctor.com.

Løbebåndet er god for fire timers dagligt brug, så den er bestemt også velegnet for en mindre virksomhed, der søger ”at lufte sine medarbejderes hjerne ud” eller blot vil holde dem i form.

Løbebåndet yder en præcis simulation af ”the real thing” pga. Sole´s specielle rammekonstruktion, også kendt som ”Double horseshoe”.

Sole F85 yder en behagelig støddæmpning i løbefladen pga. Cushion Flex dæmpningssystemet, der sammenholdt med effekten af løb på asfalt gennem test, har demonstreret en reduktion på hele 40 % af stød tilbage fra løb på asfalt.

Løbebåndets løbeflade er sikkert pga., af en omfangsrig løbeflade. Hertil kommer det brugervenlige display for tilpasning af stigning og hastighed. Displayet viser hastighed, stigningsprocent, tid, distance, kalorieforbrug og din puls.

Motoren er kraftig nok til at sikre en tophastighed på 20 km/t og en stigning op til hele 15%.

Displayet giver dig information om blandt andet: hastighed, stigningsprocent, tid, distance, kalorieforbrug samt puls.

Som et ekstra plus er der en medfølgende drikkebeholder og et trådløst pulsbælte. Yderligere er der en tube silikone til vedligeholdelse.

I opslået tilstand, når løbebåndet står på 4 hjul, er der taget hånd om at maskinen nemt kan flyttes rundt på.

Topscorer på test barometeret

Sole F85 er håndplukket, fordi den er udnævnt til testvinder i mange løbebånd test.

Den største test den har vundet, er Skandinaviens største test af løbebånd, foretaget af det svenske bäst-i-test, hvor der blev testede 9 forskellige modeller. Løbebåndet vandt titlen som “bedste pro valg”.

Maskinen har desuden også vundet løbebånd testen hos Forbrugsguiden hvor de bl.a skriver “Meget solid og gennemtestet maskine”.

Specifikationer

  • Vægt: 127 kg
  • Længde x bredde x højde: 207x93x144 cm
  • L x B x H (sammenslået): 113x93x181 cm
  • Løbeplade: 152,4×55,8 cm
  • Kontinuerlig effekt: 4 HK
  • Medfølgende træningsprogrammer: 10 stk.
  • Max stigning: 15 %
  • Max hastighed: 20 km/t
  • Maks personvægt: 180 kg
  • Kan klappes sammen for at spare plads

 


 

ProForm Power 995i løbebånd (Bedst til prisen)

ProForm Power 995i løbebånd (Bedst til prisen)Løbebåndet omfatter et indbygget iFit modul og egen tablet. På grund af dette kan man løbe ture rundt overalt – også udenfor Danmark – ved brug af Googles Maps.

Endvidere er der mulighed for at træne efter de mange træningsprogrammer skabt af personlige trænere.

Her har du både programmer for begyndere og maratonløbere.

ProForm Power 995i udmærker sig ved et stort baggrundsbelyst display, der viser dig de vigtigste data, som du har behov for, hvis du vil opnå en god ”work out”.

Du kan bekvemt og ekspedit forandre både hastighed og stigning. Den maksimale hastighed går op til 22 km. i timen, og du kan øge belastningen med op til en 15 % stigning.

Displayet har endvidere indbygget bluetooth, så det bliver muligt at ”linke” til et trådløst pulsbælte med henblik på at optræne din puls (kræver tilkøb).

Herudover er det muligt at forbinde til en mp3 afspiller, så du kan lytte til din yndlingsmusik gennem de integrerede højtalere, mens du jogger.

God til prisen

ProForms løbebånd et godt valg, hvis du vil undgå den hårde modstand, løb på asfalt eller frostfast jord altid fører med sig. Det specielle ProShox afdæmpningssystem yder en god affjedring med en mindre ledbelastning. Især Akillessenen skånes på denne vis.

ProForm Power 995i’s kraftige motor på 3HK er optimalt for lange gå- og løbeture samt intervalløb.

Løbebåndet kan let klappes sammen, hvis det kniber med pladsen.

Specifikationer

  • Maks personvægt: 136 kg
  • Kontinuerlig effekt: 3,0 HK
  • Maks effekt: 6,0 HK DC
  • Max hastighed: 22 km/t
  • Max stigning: 15 %
  • Træningsprogrammer: 30 stk.
  • Løbeplade: 51 x 152 cm
  • Vægt: 92 kg
  • Længde x bredde x højde:198 x 92 x 145 cm
  • Kan klappes sammen for at spare plads

 


 

Circle Fitness – Løbebånd M-7200 Deluxe (Bedste PRO valg)

Circle Fitness - Løbebånd M-7200 DeluxeCircle Fitness M-7200 er løbebåndenes ”Rolls Royce”; det fremtræder som et solidt og kraftigt løbebånd; og ja det er dyrt, og det er da ofte det løbebånd, der bruges i fitnesscentre.

Løbebåndet udmærker sig ved sin smarte computer med “Quick Start”, der er udpræget brugervenlig.

Det smørefrie løbebælte drives frem af en kraftig 3 hk. AC-motor. Belastningen løber helt op til en 18 procents stigning.

Den bløde stødabsorbering gør løbebåndet til en fornøjelse, når man tænker på de belastninger løb på asfalt eller hårde overflader i det hele taget skaber.

Som en ekstra ”finish” skal det bemærkes, at modellen her er smørefri og med et Quick-shift håndtag

Specifikationer

  • Hastighed: 0,8 -20 km/t.
  • Hældning: 0- 18 procent
  • Løbeflade: 55 x 153 (BxL)
  • 3 HP AC Motor (kraftig)
  • Smørefri
  • Valser: 9 cm.
  • Strøm 220 volt
  • Håndpuls
  • 2 holdere for drikkedunke
  • Læsehylde
  • Maks. brugervægt: 182 kg.
  • Egen vægt: 199 kg

Computer:

  • 10 faste programmer med direkte valg.
  • Quick touch knapper med valg af hastighed og hældning
  • 4 pulsprogrammer
  • Stor flot display 6 LED og 8 x 32 Dot Matrix display
  • Indbygget pulsmodtager (Polar)

 


 

Kettler Axos Sprinter 5 Løbebånd

Kettler Axos Sprinter 5 LøbebåndKettler Axos Sprinter 5 følger efter Axos Sprinter 3.

Løbebåndet er især velegnet for nybegyndere eller de lettere øvede løbere. Efter endt træning udmærker løbebåndet sig ved, at selve løbefladen kan stilles i opretstående position. På den måde fylder det ikke meget, når det ikke anvendes.

Kettler Axos Sprinter er let at betjene med sine simple seks programmer. Dette er den perfekte mulighed for at gennemføre intervaltræning med op til 16 km/t.

Axos Sprinter kan indstilles til en belastning med en hældning / stigning fra 1 til 10 %.
Båndet har transporthjul, hvilket gør det let at flytte rundt på når det er slået op.

Specifikationer

  • Motor: 1,9 HK
  • Hastighed: 1-16 km/t
  • Stigning: 1-10 %
  • Maks. brugervægt: 120 kg.
  • Løbeflade: 132*46 cm.
  • Må opstillet: 182*80*134 cm. (LxBxH)
  • Sammenklappeligt løbebånd
  • Håndpuls måler
  • Leveres usamlet
  • 2 års garanti og gratis levering
  • Kan klappes sammen for at spare plads

Computer:

  • – Tid, Hastighed, Distance og Kalorieforbrug pr. træningspas
  • – LED Display
  • – seks træningsprogrammer
  • – Indbygget pulsmålere i håndtag
  • – fire “quick-valgstaster” til hastighed
  • – fire “quick-valgstaster” til hældning

 

 

Muskler der nyder godt af et løbebånd

Her får du en oversigt over de muskler der nyder godt af et løbebånd, samt en beskrivelse af dem og hvad de bruges til.

Efterfølgende bliver der kigget lidt på kredsløbsystemet og hvordan et løbebånd kan forbedre det.

Er du i tvivl om det skal være et løbebånd eller en f.eks en crosstrainer du skal investere i? Tag et kig på vores guide til den bedste crosstrainer.

Den firhovede knæstrækker (quadriceps)

Quadriceps er en firhovedet skeletmuskel fæstnet på forsiden af lårbenet. De fire hoveder udgår fra lårknoglen og tarmbenet, og de er fæstnede i en samlet endesene på knæskallen. Samlet set er quadriceps en stærk muskel, der er nødvendig for vore daglige bevægelser.

De fire muskeldele arbejder sammen om at strække knæleddet. Denne fundamentale funktion i forbindelse med vort daglige bevægelsesmønster er centralt, f.eks. når vi sidder på hug eller rejser os op.

Mennesker, der går og løber regelmæssigt på et løbebånd oparbejder en udholdenhed og styrke i quadriceps musklerne.

Daglig træning på et løbebånd er mere end blot den almindelige ”work out”, for træningen er også med til at gøre det lettere at udføre dagliglivets fysiske aktiviteter.

Lægmusklerne

Lægmusklerne på det bageste underben omfatter gastrocnemius og soleus. Lægmusklerne kommer også på arbejde, når man træner på et løbebånd. Det meste af det arbejde, der udføres af lægmusklerne udføres i forbindelse med, at man går, løber eller hopper.

Det er muligt at øge arbejdsbelastningen på dine lægmuskler ved at øge skråningen på løbebåndet.

Den store ballemuskel (Gluteus maximus)

Den store ballemuskel (Musculus gluteus maximus) er en tyk massiv rombeformet muskel, der udspringer fra den bagerste del af hoftebenet. Musklen går videre henover bagsiden af og halebenet.

Den største del af denne muskelmasse består af senefibre, der ligger på langs af ydersiden af låret. På grund Gluteus Maximus placering og omfang, er den en af de mest karakteristiske muskler, vi har.

Gluteus Maximus er en kraftig udvidelse af hofteleddet. Den udfører rotation udad og bevægelser ind og udad fra hoften. Gluteus maximus er forholdsvis afslappet i stående stilling og under gang. Desuagtet kan den sætte ind med meget stor kraft under løb og hop, og ved overgangen fra siddende til stående stilling.

Hvis man indstiller løbebåndet til en stejl hældning, øges belastningen på gluteus maximus betydeligt, og det leder på sin side til, at styrken øges, udholdenheden forbedres ligesom der forbrændes mere fedt og kalorier.

Det kardiovaskulære

Vores kredsløbssystem – det kardiovaskulære system – sørger for at blodet kan cirkulere. Hertil kommer transporten af næringsstoffer (aminosyrer og elektrolytter), ilt, kuldioxid, hormoner og blodceller til og fra cellerne i kroppen.

Alt sammen er det noget, der giver næring og hjælp til bekæmpelse af sygdomme.

Kredsløbssystemet inkluderer lymfesystemet. Blod er en væske bestående af plasma, røde blodlegemer, hvide blodlegemer og blodplader, der cirkuleres af hjertet gennem det kardiovaskulære system, der transporterer ilt og næringsstoffer til og affaldsmaterialer væk fra alle legemsvæv. Lymfe er hovedsageligt genbrugt overskydende blodplasma.

Blodets kredsløbssystem ses som to komponenter, henholdsvis den systemiske cirkulation og lungecirkulationen.

Selvom løbebåndet optræner en til at få mere styrke i benene, er maskinen primært kendt for sine kardiovaskulære fordele. Hvis du træner regelmæssigt på et løbebånd, kan du forvente betydelige sundhedsgevinster i form af en bedre kondition og et styrket kredsløb.

Træning på løbebånd

For at få den optimale effekt af at løbe på et løbebånd, skal der målrettet træning til.

Løbebåndet er ikke blot et supplement på de dage hvor vejret ikke indbyder til at jogge. Anvendte på den rette vis er træning på løbebånd det der virkeligt vil hjælpe dig med at opretholde og forbedre din fitness vinteren igennem, så du er klar til forårets motionsløb eller lignende konkurrencer.

Selv de mest hårdføre løbere, der hører til på eliteplan, anvender løbebåndet. Marathonløbere træner op til 3 timer indendørs på løbebåndet, fordi optakten til en forårs Marathon bliver så meget bedre ved at træne indendørs på båndet.

At løbe indendørs på et løbebånd har sine fordele. Du kan holde øje med forskellige instrumenter i form af termostater, du kan etablere løb opad bakke eller sætte maskinen til at skåne dine led.

Det er dog vigtigt at du holder dig til et ”steady state” fast tempo, ellers risikerer du at ryge af båndet, fordi for megen drejen på knapper kan føre til for store belastninger eller for højt tempo.

Her kan du se hvordan du bør bruge et løbebånd