Benpres maskiner er maskiner som hjælper dig med, at træne din underkrop stærkere. Her træner man typisk forlår, baglår, lægge og baller.

En benpres maskine er normalt ikke særlig avanceret, derfor kan den også benyttes af alle, som gerne vil have trænet deres ben.

Hvis du idag har svært ved at udføre øvelser, såsom eksempelvis squat, så er en benpres maskine et rigtig godt alternativ.

Med disse maskiner får du mulighed for at træne mange af de samme muskelgrupper, som der bliver trænet ved squats.

Mangler du mere udstyr til styrketræning i hjemmet? Tag et kig på alle vores anbefalinger til styrketræning her.

Mange forskellige benpres maskiner

Der findes mange typer af ben maskiner, derfor har vi lavet et overblik over nogle af de bedste maskiner der er på markedet lige nu.

Der kan være mange forskellige årsager til, at du vælge at træne ben, lår og baller, og mange maskiner har forskellige funktioner. Derfor er det også vigtigt at vælge den maskine der passer til netop dig.

Herunder finder du de forskellige modeller, som vi anbefaler.

Benpres maskiner i denne guide

Benpres maskiner er et godt alternativ

Benpres maskinen bliver også ofte brugt af folk, som af forskellige årsager enten ikke kan eller vil overbelaste ryg- og mavemusklerne.

Hvis du idag godt kan lide at løbe eller cykle en tur, for at holde dig i form, er det vigtigt at have gode stærke ben. Med en benpres maskine, hjælper du dine ben til at få skabt en god og stærk muskulatur.

Mange håndbold- og fodboldspillere bruger idag også en benpres maskine til at styrke deres ben.

Hvis du har astma, eller har svært ved at trække vejret i koldt vejr, er en benpres maskine også et rigtig godt alternativ til at løbe en tur, så du slipper for at skulle ud og løbe.

En benpres maskine er også god til dine knæ

Der er også mange der har problemer med deres knæ, og her kan en benpres maskine også være god træning for ens knæ.

Det er dog vigtigt at du ikke overbelaster dine knæ ved, at starte ud med for meget vægt, da det kun vil gøre knæene endnu dårligere. Bruger du den korrekte vægt, vil du med tiden stabilisere og øge musklerne i knæet.

Det er også vigtigt at strække knæet så meget ud som muligt, da dine knæ er er led, som er lavet til at kunne strække og bøje sig. Derfor er det vigtigt du strækker ud for, at få det optimale ud af øvelserne på maskinen.

Abilica benpres maskine (Bedst i test)

Abilica Leg Press (Bedst i test)

Norske Abilica er en førende producent inden for maskiner til fitness, både til hjemmebrug og fitness centre, hvilket også er grund til mange af de kræsne fitnessudøvere vælger at bruge dette mærke.

Denne model fra Abilica lever også fuldt ud op til det, hvilket gør at den har fået titlen som ”bedst i test”.

Abilica har stor fokus på sikkerheden i deres leg press maskine, hvilket gør at den overholder alle sikkerhedskravene, som vi har i Danmark.

Professionel benpres maskine til en god pris

Abilica Leg press, er en meget professional maskine, som du både kan se I træningscentre og private hjem.

Den er meget robust og holdbar og alligevel kræver den ikke særlig meget plads. Derfor giver det også god mening, at flere og flere af os danskere vælger at have den i vores eget hjem.

Benpres maskine med flere muligheder

Med Abilica Legpress har du muligheden for, at kunne træne 4 forskellige øvelser og herved forstærke muskulaturen i disse områder.

De 4 øvelser du kan lave på den er knæbøjninger hvor du har vægt på skuldrene, knæbøjninger hvor du har vægt på din fremoverbøjet ryg og tåhævninger.

Maskinen kan holde til en belastning på op til 250 kg.

Abilica legpress har desuden også fået rigtig god omtale fra en hel del branchemagasiner og hjemmesider.

Specifikationer

  • Dimensioner L: 190 B: 100 Højde: 126 cm
  • Maximal brugervægt: 150 kg
  • Maximal belastning: 250 kg
  • Antal øvelser: 4

 

Til Butik

 

Marbo Sport u106 – Benpres og hack squat maskine (Bedst til prisen)

Marbo Sport u106 (Bedst til prisen)

Dette er en lækker maskine, som både kan benyttes til legpress og til hack squat.

Hack squat er en øvelse der gør det nemt for dig, at lave squat øvelser på maskinen. Dette er med til at styrke dine muskler både foran og bagpå lårene, samt ballerne.

Du kan, ved brug af et håndtag, skifte lynhurtigt mellem legpress og hack squat.

Derudover har maskinen en maksimal belastningsvægt på hele 350 kg, hvilket gør, at selv de helt tunge drenge, også får noget ud af at bruge denne maskine.

Gennemtænkt benpres og hack squat maskine

Maskinen har desuden også en skridsikker fodplade, som kan justeres i 4 niveauer, alt efter dit behov.

Derudover har maskinen har også en masse andre justeringsmuligheder, der gør at den kan benyttes, uanset hvilke behov du har.

Ryggen og skuldrene har rigtig god polstring, så det det ikke gør ondt at benytte maskinen, uanset hvor meget vægt du træner med.

Bedst til prisen

Har du ikke lyst til at kaste alt for mange penge efter en træningsmaskine til ben og baller, så er det her et rigtig godt valg, hvilket også er grunden til, at vi mener at den er ”bedst til prisen”.

Samlet set er dette en billig benpres maskine, som ikke går på kompromis med kvaliteten, derfor får du rigtig meget for pengene med denne maskine.

Specifikationer

  • Dimensioner L: 232 B: 110 H: 148 cm
  • Vægt: 129 kg
  • Maksimal belastning: 350 kg
  • Antal brugere: 1
  • Nem omskiftning mellem benpres og hack squat
  • Justerbar skridsikker fodplade

 

Til Butik

 

Gymleco 200-series 245 Leg Press / Hack lift (Bedste PRO valg)

Gymleco 200-series 245 Leg Press / Hack lift (Bedste PRO valg)

Denne 245 leg press / hack lift fra Gymleco er, ligesom flere andre modeller, også en 2-1 maskine. Det betyder at du både har mulighed for, at bruge den til benpres og hack squat.

Gymleco er kendt for at lave nogle af de bedste træningsmaskiner på markedet, hvilket også denne maskine lever op til.

Stort set alle der har prøvet en maskine fra Gymleco, er yderst tilfredse med kvaliteten af deres maskiner.

Hvis du tager et kig på en af vores andre guides, hvor der er Gymleco produkter med, f.eks vores guide til justerbare træningsbænke, så kan du se, at der er Gymleco træningsbænken også vores valg som den bedste pro træningsbænk.

Professionel benpres maskine

Denne model er til den virkelig ambitiøse fitness bruger, da dette er en maskine som typisk ses i fitnesscentrene, men den er også at finde i den meget kræsne fitness entusiasts hjem.

Den har et virkelig lækkert og unikt design, og der er ikke gået på kompromis på nogen områder, hvilket man også kan se på kvaliteten af Gymelycos maskine her.

Det er også muligt både at justere på fod- og rygstøtten på den, så den passer til dit behov.

Specifikationer

  • Dimensioner: L: 230 B: 81 H: 145 cm
  • Funktioner: 2 (Benpres og hack lift)
  • Antal bruger: 1
  • Nem omskiftning mellem benpres og hack lift
  • Justerbar fod- og rygstøtte

 

Til Butik

 

DHZ Evost II benpres maskine

DHZ Evost II

Denne model er god til at lave en komplet træning af hele underkroppen, uanset om det drejer sig om genoptræning eller styrketræning af muskler såsom for-, og baglår, baller, lægge samt led i knæene.

Den er designet således, at den belaster ledene og musklerne i kroppen minimalt. Det gør at maskinen er ideel til genoptræning eller rehabiliterering.

Maskinen er designet på en anden måde end de fleste andre modeller, da du her presser dine ben fremad, hvor man på andre modeller typisk presser sig selv bagud eller skråt op i luften.

Denne teknik gør at man overfører kræfterne fra hofterne, hvilket betyder at man mindsker belastningen i selve ryggen.

Du har mulighed for at justere vægten i magasinet uden, at rejse dig fra det justerbare sæde. Det gør den utrolig nem at bruge, uanset hvor høj eller stor du er.

Maskinen har en maks. belastning på op til 255 kg.

Godt designet benpres maskine

Maskinen er af meget høj kvalitet, som både bliver brugt professionelt, og privat.

Maskinen har et lækkert og moderne design, hvilket også er derfor at den er en af de mest anvendte maskiner i verdenen, uanset hvilket niveau du er på.

Evost II er billigere end EVOST I generationen, da DHZ har valgt at optimere deres produktionsproces, ved bl.a at gå over til at producere i rustfrit stål.

Dette sker uden, at man går på ned på kvaliteten, i forhold til deres tidligere serie.

Specifikationer

  • Dimensioner: L: 185 cm. X B: 105 cm. H: 150 cm.
  • Vægt: 145 kg.
  • Maximal belastning: 255 kg.

 

Til Butik

 

Powerline Lodret Benpres Maskine

Powerline Lodret træningsmaskiner til ben

En lodret model er den enkle løsning, til dig der vil træne din underkrop. Teknikken bag en lodret model er meget simpel, og sikrer dig samtidig at du ikke får ondt i ryggen.

Teknikken med at ligge lodret og lave øvelsen gør nemlig, at du minimerer risikoen for skader betydeligt. Og da den samtidig har en komfortabel rygstøtte, giver den også en god støtte for din lændemuskulatur.

Derudover er den utroligt sparesommelig, både med hensyn til pris og hvor meget plads den kræver. Den fylder blot L: 143 cm. X B: 122 cm. X H: 117 cm. og den vejer kun 42 kg., og er derfor forholdsvis nem at flytte rundt på.

Selvom den ikke er større, kan den alligevel holder til en maksimal belastning på 180 kg. Selve konstruktionen er lavet af stålrør og en skridsikker fodplade, så kvaliteten er stadig i top.

Endnu en fordel ved en lodret benpres maskine

En lodret maskine til benpres er rigtig god, hvis du vil udmatte dine muskler i låret, da du i modsætning til squat ikke sætter energi i hele kroppen.

Det er vigtigt, at når du bruger sådan en maskine, at dine fødder er placeret i samme retning som dine knæ, da du ellers nemt kan få en skade.

Vær opmærksom på, at der ikke følger vægtskiver med til maskinen. Vægtskiverne skal du købe ved siden af.

Specifikationer

  • Dimensioner: L: 143 X B: 122 X H: 117 cm
  • Vægt: 42 kg
  • Antal brugere: 1
  • Maksimal belastning: 180 kg
  • Justerbar højde – 3 trin
  • Skridsikker fodplade

 

 

Til Butik

 

Benpres maskiner og sportsudøvere

Det er vigtigt for mange sportsudøvere at have trænede ben, lår og baller for at kunne præstere deres optimale. Det er der flere gode grunde til.

Mange af de professionelle sportsudøvere, i eksempelvis fodbold og håndbold, bruger op imod halvdelen af deres træningstid i træningscenteret, for at styrke deres muskler i ben og lår.

En fodboldspiller, som vi ofte forbinder med stærke ben og lårmuskler, er Cristiano Ronaldo, som er kendt for at bruge rigtig meget tid på, at træne benpres. Dette har gjort ham til en af de bedste sportsudøvere i verdenen.

De øvelser han bl.a er kendt for, at lave i sit træningsprogram er squat, der hjælper ham til en eksplosiv start i sit løb, samt lunges og benpres der hjælper ham med at styrke muskulaturen i hans for- og baglår.

Lunges hjælper dig til at stabilisere og give dig en bedre balance, samt jumpsquat som træner din evne til at kunne hoppe højere.

Disse øvelser giver dig en muskulærunderkrop, som til en hver tid vil gavne din præstation på banen, uanset hvilket niveau du spiller på.

En anden træningsmaskine, der også er populær blandt sportsudøvere er løbebåndet. På et løbebånd kan du både træne ben musklerne, samtidig med at du forbedre din kondition.

Det er selvfølgelig ikke styrketræning på samme måde, som med en maskine til benpres. De har hver deres fordele. Der er også flere og flere der køber løbebånd til hjemmebrug, så de slipper for det dårlige vejr og heller ikke behøver at tage i fitness centeret, bare for at løbe en kortere tur.

Færre skader ved træning på en benpres maskine

Øvelser på maskiner til benpres hjælper også med til at styrke dine led, hvilket gør at du er med til at forebygge visse skader, som følge af sport.

Dyrker du ikke nogen former for sport, er disse øvelser stadig rigtig gode, da det også løsner op i dine led og muskler, hvis du er vant til at sidde meget ned i løbet af dagen.

Modsat er en maskine til benpres også rigtig god for dig, som går eller står meget på arbejdet, da det er med til at give dig ekstra stærke ben. Derved mindsker du også risikoen for at få overbelastningsskader og lignende.

Her kan du se hvordan du bruger en benpres maskine korrekt

Maskiner til benpres er gode til genoptræning

Døjer du idag med enten korsbånds- eller sene skader, så er en benpres maskine en rigtig god måde at genoptræne på, hvis du gør det på den rigtige måde.

Mange af os danskere har idag også problemer med vores knæ, som er en stor faktor til at vi holder tilbage med træningen.

Derfor kan det være en god, at starte med at genoptræne de led og muskler du har ondt i, med en ben pres maskine, så du igen kan komme tilbage i din normale træningsrutine.

Et godt eksempel er et springerknæ, som er en meget besværgelig skade at komme igennem.

Et springerknæ er en form for betændelse der bliver dannet under knæskallen, og den ses ofte hos folk der dyrker sport eller træner meget. Et springerknæ gør utrolig ondt, og kræver en god genoptræning at komme over.

Personlig træner Kasper Odsbjerg har bl.a lavet et sæt øvelser, til hvordan du kan genoptræne for, at komme over et springerknæ på unlimtedperformance.dk.

Det gør du ved hjælp af følgende øvelser, som du skal gentage 2-3 gange om ugen:

  • Isometrisk leg extension 3 sæt af 45 s. hold
  • Squat til 90 grader, hold igen 3-4 s. ned og op
  • Leg extension med et ben, stop lige før fuld stræk, hold igen 3-4 s. ned og op
  • Benpres til 90 grader, hold igen 3-4 s. ned og op

Sæt/gentagelser:

  • Uge 1:  3×15
  • Uge 2-3: 3×12
  • Uge 4-5: 3×10
  • Uge 6-8:  3×8
  • Uge 9-12: 3×6

En benpres maskine giver dig faste lår og baller

Har du ønske om at stramme op i den nederste del af krop, så er en benpres maskine også den rigtige løsning til dig.

Med en benpres maskine, så får du med benpres øvelser strammet godt op i lår og baller.

Her kan du se hvordan du laver hack squats

Hvor lang tid skal jeg træne, før jeg kan se resultater

Det er svært at sige hvornår du decideret kan begynde at se en forskel på ben, lår og baller når du begynder at benpresse, da det også afhænger af kost. Men en ting er helt sikkert, du vil kunne begynde at mærke en forskel ret hurtigt.

Dine muskler vil allerede fra dag 1 kunne føles ømme og du vil måske have svært ved at gå. Dette er kun et tegn på at du har givet dig fuldt ud i træningen.

Denne følelse vil du have de første par uger, efter du har trænet disse øvelser, og du vil også kunne mærke, at du er i stand til at tage flere gentagelser og måske også flere kilo på vægtene.

Hvis du ønsker at størrelsen på dine ben vokser, så er det en god idé at måle dine ben når du starter på træningen og efterfølgende måle dem igen efter 3-4 måneder.

Resultatet her vil helt sikkert give dig blod på tanden, og motivere dig endnu mere til at styrke dine ben og baller fremadrettet.

Når enden er god er alting godt!