Crosstrainer guide – Derfor skal du vælge en crosstrainer

Crosstrainer

En crosstrainer er noget særligt i den forstand, at vi her har at gøre med en meget speciel form for fitness. Dette skyldes at motionsapparatet er en kombination af en stepmaskine, en motionscykel og et løbebånd.

Det er med andre ord ikke grundløst, når nogle kalder crosstraineren for den mest effektive og populære træningsmaskine, der i dag findes på markedet for motion eller fitness. Hvis du vil lægge dit liv om, eller hvis du hidtil måske har taget lidt for let på det der med træning, kan en crosstrainer være det, der skal til.

Vi lægger ud med at kigge nærmere på de bedste crosstrainere der er på markedet netop nu. Derefter kan du læse en række punkter der er væsentlige for, hvorfor du kunne have en gavn af en crosstrainer.

Hvilken crosstrainer skal jeg vælge?

Her er en række modeller, der på den ene eller anden måde har vist gennemslagskraft på markedet enten som ”Bedst i test”, ”bedst til prisen”, ”bedste oplevelse” eller ”Bedste billige crosstrainer”.

Crosstrainere i denne test

Sole E35 Bluetooth crosstrainer (Bedst I test)

Sole E35 Bluetooth crosstrainer (Bedst I test)Hovedårsagerne til, at du seriøst bør overveje at investere i en Sole Elliptical E35, går på pålidelighed, stabilitet og kvalitet.

Vedligeholdelsesomkostningerne fremhæves som yderst lave, hvor kunder kan berette om at de personligt i de fire år, de har haft en Sole E35, ikke har haft andre problemer end lejlighedsvis at skulle smøre håndtagene.

Andre faktorer, der gør Sole E35 til “Best Buy” i USA er de ergonomiske funktioner og den udfordring, der ligger gemt i den ”work out” crosstraineren byder sin bruger på. På lignende vis er Sole E35 samlet kåret som “Bedst i test” i nordens største test af crosstrainere.

Mange funktioner

Denne senest lancerede model har Bluetooth-kapacitet og en opgraderet konsol. Sole E35 er i stand til at kommunikere med din smartphone ved hjælp af en gratis Sole app.

Hertil kommer en række andre fortrinlige karakteristika ved maskinen.

Den har et svinghjul på 11,3 kg og endvidere fire hjul, der skaber en glidende og behagelig lydløs træning.

Det elektromagnetisk modstandsniveau justeres på håndtaget, så crosstraineren er styrbar selv med fuld fart på. Rampevinklen kan indstilles fra 0 til 30 grader, hvilket borger for den optimale ”work out” af dele af underkroppen.

Pedaler er er enestående og professionelt udformet i samarbejde med fysioterapeuter. De kan indstilles til en 2-graders hældning, så belastningen af ankler og knæ bringes ned. Fodpedalerne er justerbare til tre forskellige niveauer.
Modellen leveres med en 7,5 tommer LCD-skærm. Ydermere er der en indbygget blæser, et pulsbælte og pulsmåling i håndtagene. Crosstraineren har indbyggede højtalere og mulighed for, at du kan tilslutte en MP3-afspiller (iPod o. lign).

Specifikationer

  • Længde x bredde x højde: 209x55x171 cm
  • Vægt: 111 kg
  • Vægt svinghjul: 11,3 kg
  • Skridtlængde: 50 cm
  • Træningsprogrammer: 10 stk.
  • Modstandsniveauer: 20 StK
  • Maks personvægt: 150 kg

 

XTERRA Free Style 3.9E crosstrainer (Bedst til prisen)

XTERRA Free Style 3.9E crosstrainer (Bedst til prisen)Endnu en testvinder og denne ovenikøbet den bedste til prisen.

Xterra Free Style 3.9e er designet og bygget til at modstå det hektiske liv i enhver aktiv husholdning, hvor det handler om at få tid til at motionere.

Med et 8,6 kg svinghjul og en stræklængde på 45,7 cm giver denne robuste crosstrainer en gnidningsfri og stille træning.

Den har 16 niveauer af elektronisk styret modstand og 10 skalerbare forudindstillede træningsprogrammer, der gør det muligt at justere intensiteten af ​​hvert program. Dette giver dig mulighed for at skræddersy hver træningssession til dine behov.

Mindre risiko, større effekt

Det biomekanisk korrekte design mindsker risikoen for skade, og samtidigt maksimeres effektiviteten af ​​din træning, så det sikres, at du får mest muligt ud af hver træning.

LCD-skærmen med en blå belysning i baggrunden leverer træningsdata for tid, hastighed / omdrejningstal, afstand, kalorier, watt, puls, belastning og mere i realtid, så du kan spore dine fremskridt under din træning.

Den trådløse hjertefrekvensmodtager (brystbælte sælges separat) giver dig også mulighed for at få mest muligt ud af de indbyggede hjertefrekvensstyringsprogrammer for yderligere at maksimere hvert minut, der bruges.

Fodpladerne er fabrikeret med en 2 graders indadvendt hældning, hvilket gør sit til at formindske spændinger i fod- og knæled under træningen.

Uanset om du vil forbrænde fedt eller forbedre din konditionstræning, leverer Xterra Free Style 3.9e resultater og med en fem årsgaranti giver den dig også ro i sindet.

Specifikationer

  • Længde x bredde x højde: 166 x 56 x 163 cm
  • Modstandsniveauer: 16 stk.
  • Svingmasse: 8,6 kg
  • Maks personvægt: 148 kg
  • Skridtlængde: 46 cm
  • Vægt: 70 kg

 

Abilica AirWalker crosstrainer (Bedste oplevelse)

Abilica AirWalker crosstrainer (Bedste oplevelse)Til forskel fra de to anmeldt crosstrainere ovenfor repræsenterer ”Airwalkeren” et andet princip end det elliptiske, der kendetegner maskinerne Sole E35 og Xterra Free Style.

Airwalkeren er i sin udformning tæt på, og den stimulerer da også gang eller jogging på en blød buet vej fremad. Til forskel fra de elliptiske modeller har airwalkeren typisk kun en standard indstilling, hvilket giver lidt færre muligheder for brugeren.

Abilica AirWalker er en crosstrainer med en naturlig og skånsom bevægelse, hvilket sikrer den minimale belastning af dine led.

Med 12 forudindstillede programmer, og en justerbar skridtlængde, er Abilica AirWalker et fint valg for alle, uanset hvilke behov, man måtte have.

Unikt design

Det enestående ved Abilica AirWalker er, at den har den justerbare skridtlængde, som du kan ændre i et interval fra 45 til 66 cm.

Crosstraineren er formgivet med henblik på at dække behovet for komfort hos den enkelte person.

Dette gør Abilica AirWalker modellen ideel, hvis brugere med forskellig højde kan anvende den synkront med, at man også træffer muskelgrupperne differentieret ved at forandre skridtlængden, mens man træner.

Specifikationer

  • Længde x bredde x højde: 160 x 86 x 161,5 cm
  • Vægt: 110 kg
  • Skridtlængde: 45-66 cm
  • Vægt svinghjul: 12 kg
  • Modstandsniveauer: 16 stk.
  • Maks personvægt: 130 kg

Masterfit TP500 crosstrainer (Bedste billige crosstrainer)

Masterfit TP500 crosstrainer (Bedste billige crosstrainer)Masterfit TP500 modellen er en holdbar og driftssikker crosstrainere, hvor du får en god del for moneterne. Maskinen har en skridtlængde på 40 cm, hvilket er usædvanligt for denne prisklasse.

Den stærke rammekonstruktion og de lange håndtag yder et godt greb for hænderne. Og man skal ikke glemme, at de indbyggede transporthjul, gør den nem at flytte rundt med.

Maskinen er indrettet med en elektronisk justerbar magnetmodstand på 16 niveauer. Den besidder en flot og effektiv computer med 12 faste træningsprogrammer.

Hertil kommer, at du selv kan lave dit eget unikke træningsprogram og et pulstræningsprogram. Computeren kan lagre brugerdata på op til 4 personer.

Meget for pengene

Computeren viser: Tid, distance, hastighed, puls, formtestfunktion, kalorieforbrug, intensiteten målt i watt og tolv programmer for din ”work out”.

Hertil kommer, at der er pulsmålere i det midterste håndtag, så du kan afmåle din puls på et fast tidspunkt med henblik på at lave en simpel konditionstest.

Den høje svingmasse gør en høj belastning mulig, og det uden at det går ud over det gode tråd på pedalerne.

Den er både set som bedst i test af kendere, ligesom den benævnes hos Forbrugsguiden som en crosstrainer der giver meget for pengene.

Specifikationer

  • Vægt: 51 kg
  • Længde x bredde x højde: 165x62x157 cm
  • Svingmasse: 17 kg
  • Modstandsniveauer: 16 stk.
  • Træningsprogrammer: 12 stk.
  • Skridtlængde: 40 cm
  • Maks personvægt: 135 kg

En skånsom fitness maskine

En crosstrainers fornemste egenskab er som antydet, at du får trænet hele din krop, når du bruger maskinen.

Her får du den maksimale effekt i form af både konditions- og styrketræning. Udnyttet på bedste vis vil jævne belastninger være særdeles skånsom mod leddene, ryggen og knæene. Og når du først er kommet i rigtig god form, giver maskinen dig også mulighed for den hårde træning med de store belastninger, der både øger din muskelstyrke, udholdenhed og kondition.

At crosstraineren er særlig skånsom m.h.t. benenes bevægelser skyldes den jævne fordeling af belastningen.

Træning med crosstrainer bliver ofte sammenstillet med langrend på ski, fordi man træner ben, arme, mave, bryst og skuldre. Den alsidige træning styrker ikke alene disse muskelgrupper; den udmærker sig yderligere ved, at man forbrænder ekstra mange kalorier.

Dette gør sit til, at crosstraineren på udmærket vis kan indgå i et slankeprogram, hvis man vil gå ned i vægt.

Brugere af maskinen kan selv kontrollere modstand og hastighed, hvilket giver gode muligheder for at variere træningens intensitet.

En Crosstrainer betegnes af kendere som en lavt belastende maskine, der yder en god kardiovaskulær træning, på samme tid med, at kroppens muskelgrupper styrkes.

Maskindesignet varierer fra den ene producent til den næste, men principperne bag disse maskiner er normalt ens. De fleste maskiner bruger en elliptisk fodbevægelse kombineret med en frem og tilbage arm handling, så over- og underkroppen arbejdes samtidigt.

Er du i tvivl om en crosstrainer er den rigtige maskine for dig, så kan du læse vores guide til den bedste romaskine.

Træning af kroppens muskler

Crosstraineren yder din krop den maksimale træning, og som antydet, er maskinen alsidig m.h.t. de muskler, der påvirkes gunstigt af et gentaget og regelmæssigt brug af crosstraineren.

Benarbejdet

Selvom fitnesstrænere til enhver tid vil fortælle dig, at du skal sørge for at bruge hele fodens flade, når du bruger en crosstrainer, er det uundgåeligt, at du kommer til at skubbe med dine tæer for at generere et øget tryk.

Ved at skubbe din fodballe nedad, aktiverer du imidlertid en bevægelse, der hedder plantarbøjning, hvor dine lægmuskler styrkes.

Lårmusklerne

Musklerne på forsiden af ​​låret -også kendt som dine quadriceps – understøtter din vægt ved at styre dit knæled. De yder et nedadgående tryk, der hjælper til med at skubbe crosstrainerens pedaler. Musklerne på bagsiden af ​​dine lår fæstnet på hasesenen medvirker til at pedalerne kører bagud i en bevægelse, man kalder hofteforlængelse.

Tilsammen kræver disse muskler en del iltoptagelse, og de er i stor udstrækning ansvarlig for en forøget puls og en intensiveret vejrtrækning.

Den store ballemuskel (Gluteus Maximus)

Også kendt som dine endeballer eller på fagsprog ”gluteus maximus” er den største muskel i din krop. Gluteus Maximus er en kraftig kompakt rombeformet muskel, der har sit udspring fra den bagerste del af hoftebenet. Musklen ligger oven på bagdelen og halebenet.

Den anseligste del af denne muskelmasse er sammensat af senefibre, der er placeret langs ydersiden af låret. På grund af den store ballemuskels lokalisering og udstrækning, er den en af de mest karakteristiske muskler, vi har.

Den store ballemuskel er med andre ord en betydelig forøgelse af hofteleddets evne til at skabe bevægelse. Den står for rotation udad samt bevægelser ind og udad fra hoften. Den store ballemuskel er relativt afspændt i oprejst stilling eller, mens man går. ikke desto mindre kan den sætte eksplosivt ind under løb og hop, og hvis man skifter fra siddende til stående stilling.

Arbejdet med din lægmuskulatur hjælper til med at skubbe pedalerne baglæns, når du bruger en crosstrainer. Desto højere og længere trin du tager, desto større bevægelse er der i din hofte, og hermed er det også sådan, at denne muskel kommer på hårdere arbejde. Alt sammen er det noget, der gør sit til at øge din muskelstyrke.

Øverste kropsbevægelser

De fleste crosstrainere inkluderer en push-pull bevægelse af din overkrop, selvom det er acceptabelt ikke at bruge armene under denne form for træning.

Ved at skubbe armene fremad styrker du de samme muskler, som når du laver de nok så kendte ”push ups” (dine pectoralis major, anterior deltoids og tricepsmuskler).

Når du trækker håndtagene tilbage igen, er det de modsatte muskelgrupper i overkroppen, der får sig en tur (latissimus dorsi, biceps, mellemste trapezius og rhomboiderne).

Grundtræning (Core træning)

Kroppens coremuskulatur handler om den nedre bryst- og mavemuskulatur i den øverste del af og indtil hofteregionen (under mellemgulvet). Det drejer sig om mavemusklerne, ballerne og hoftebøjerne.

Når dine arme og ben er på hårdt arbejde i crosstraineren, arbejder alle de vigtige muskler sammen om at stabilisere din rygsøjle, så den er i korrekt stilling. Hvis du løser crosstrainerens håndtag, og hvis du ikke holder fast på støtteskinnerne, skal core-musklerne arbejde endnu hårdere, hvorved de styrkes.

Vi har fundet denne video der viser hvordan du skal bruge en crosstrainer rigtigt