Musik og løb – Motivation er alt

Musik løb

Mange finder det motiverende at løbe og høre musik samtidigt. Det kan være musik du godt kan lide at lytte til der motiverer dig til at løbe. Her er det stemningen i musikken der er det vigtige.
Men musikken kan også bruges aktivt, når du løber. Denne artikel handler om at finde musik, der understøtter din skridtfrekvens i et bestemt tempo.

Musik og rytme

Det at løbe til musik, der passer til skridtfrekvensen, kan være med til at skabe et flow i løbet og fastholde tempoet.
Rytmen i musikken bruges til at holde rytmen i dit løb. Hver gang du tager et skridt skal det passe til et taktslag (beatet) i musikken. Det gælder derfor om, at finde den rigtige takt i musikken.

Skridtfrekvens, løb og musik

Det er de færreste, der ved, hvilken skridtfrekvens de løber med. Generelt kan man sige, at jo lavere hastighed jo mindre skridtfrekvens. Vi løber alle med forskellig skridtfrekvens og man kan ikke tale om en optimal skridtfrekvens.
Skridtfrekvensen ved løb ligger generelt i området mellem 160 og 210 skridt i minuttet.

Løbehastighed, pulszoner og musik

Benytter du puls i din træning kan musikken bruges som hjælp til, at træne i den rigtige pulszone.

Find musik i forskellige tempi. Afprøv de forskellige stykker musik, mens du løber og hold samtidigt øje med din puls. På den måde kan du kategorisere musikken, så den passer til dit pulsniveau.

Det samme gør sig gældende, hvis du ikke træner med pulsur, men i stedet forsøger at finde dit rette løbetempo ud fra en beskrivelse f.eks. Du skal løbe i et tempo hvor du kan snakke med din makker. Løb i det tempo som føles rigtigt og afprøv de forskellige musikstykker. På den måde kan du styre dit løbetempo.

Pulsen og din form ændrer sig undervejs i et træningsforløb, og derfor skal du med jævne mellemrum tjekke om musikken stadig passer.

Mine personlige erfaringer med musik og løb

Jeg løber både til musik der rent stemningsmæssigt motiverer mig og til musik der aktivt støtter mit løb (fast skridtfrevens). De dage hvor jeg løber til beatet i i musikken starter jeg ofte ud med en lidt lav frekvens, øger frekvensen lidt mere midt på turen, for så på den sidste halvdel, at gå længere og længere ned i skridtfrekvens.

Skridtfrekvens og pulszoner

På min Ipod har jeg oprettet spillelister med musikstykker der rammer en bestemt skridtfrekvens. På den måde kan jeg let vælge blot musikstykker og finde det rigtige tempo.

Her ser f.eks. hvordan min opdeling ser ud. Du kan gøre det samme udfra de forskellige zoner.

Intervalløb

Det hænder også at jeg løber intervalløb til musik.
Her er min puls udsat for Rammstein Feuer frei skridtfrekvens 190 i let modvind, med gang/jog i pauserne.
Længden på intervallet er ca. 2 min.55 sek. med pauser på ca. 3min. I hvert interval løber jeg tæt på maks i ca. 800 meter.
Det er hård træning hvor musikken kan være med til at holde tempoet.

Efter skridtfrekvens … altid?

Jeg vil ikke anbefale, at du altid løber efter en bestemt skridtfrekvens, da det jo er helt naturligt, at ens skridtfrekvens svinger undervejs på en løbetur. Tvinger du dig til at løbe med en bestemt skridtfrekvens hele tiden, kan det være med til at gøre din løbestil dårligere.
Jeg vil heller ikke anbefale at løbe til musik hver gang du skal ud og løbe. Slip musikken og brug turen til at høre og mærke kroppen udenvejs. Mærk hvad løbeturen gør ved din krop – hold fokus på det.

Løb efter en bestemt skridtfrekvens med jævne mellemrum og brug det som redskab til, at gøre dit løb endnu sjovere.