Musik i ørerne kan være et godt akkompagnement til dit løb. Musikken i sig selv giver dig et godt skud adrenalin, og finder du noget musik med en rytme, der passer perfekt til din løbestil, så går alt op i en højere enhed.

Du får en anden energi, du får en rytme og du får noget glæde, når du løber med din yndlingsmusik i ørerne.

Musik understøtter dit gode flow

Når dit løb når ind i den fase, hvor det hele spiller, så opstår der en form for symbiose imellem din løberytme og den musik, du lytter til.

Det er derfor afgørende for dette flow, at du får lavet en playliste, der rummer flere numre, der har nogenlunde den samme rytme. Den løbeegnede musik er den med et godt up-tempo, som din løbestil kan matche.

Løber du uden musik, kan det være sværere at holde en rytme og dermed løbe mere optimalt.

Vil du have endnu mere ud af din løbetræning? En vægtvest kan give dig lige præcis det. Tag et kig på vores guide til den bedste vægtvest her.

Løberytme, puls og musik

Hvis du gennemtænker dit løb, og får lavet en playliste, der er afpasset efter det, så kan du komponere den perfekte baggrundsmusik til dit løb.

Det betyder, at du under opvarmningen hører et par numre, hvor rytmen er stabil uden at være for hurtig.

Under selve løbet bruger du et antal numre, hvor rytmen er fast og hurtig, således at du kan lægge din løbehastighed op ad den.

I udfasningen bruger du igen nogle numre, som understøtter den lidt langsommere rytme. Måske slutter du af med en hård spurt, inden udfasningen. I det tilfælde kan du lægge et passende nummer ind lige på det tidspunkt.

På den måde kan du regulere din hastighed og dermed også din puls.

Når du senere kommer i bedre form og dermed kan løbe både hurtigere og længere, så kan du med fordel ændre på din løbe-playliste.

Du kan også på en måde presse dit løb via musikken, sådan at gradvist sætter mere tempo på i længere tid ad gangen.

Er du træt af at løbe i det danske vejr, så kan du tage et kig på vores løbebånd test.

Hvis du også løber med et pulsur

Løber du med et pulsur, så får du jo alle mulige informationer og kurver, der viser helt nøjagtigt, hvordan dit løb har været.

Hvis du bruger de informationer til at aflæse, om dit løb er blevet bedre, efter du er begyndt at lytte til musik, mens du løber, så kan du følge din udvikling ret nøje.

Du kan også tilpasse musikken de informationer, du får om dit løb. Måske skal der være flere op-tempo numre, fordi du faktisk løber i længere tid, end du troede, du gjorde eller kunne. Det kan også godt være, at du skal have færre af den type numre, fordi du altid kommer ned at gå, inden de er forbi.

Pulsuret og musikken kan fint supplere hinanden, når det kommer til at lægge det perfekte individuelle løbeprogram for dig.

Intervaltræning med musik

Intervaltræning kan være særdeles effektivt. Her skiftevis løber du og kommer ned i tempo – enten i gang eller i jogging.

Her kan musikken også være med til at understøtte dit program. Rytmen i musikken hjælper dig til at holde en bestemt rytme.

Ved effektiv og hård løbetræning kan musikken være den ekstra motivationsfaktor, som du præcis har brug for, når du er tæt på at give op.

Musik giver god energi

Musik er i sig selv fuld af god energi. Den energi kan du få rigtig god gavn af, når du løbetræner. Den glæde, gejst og energi, som musikken kan give dig, kan du direkte overføre i dit løb.

Dermed bliver dit løb lettere og mere rytmisk. Begge dele er medvirkende til, at du bliver bedre i stand til at holde ud. Og også til at give den en ekstra skalle.

Her kan du se lidt om for og imod at bruge musik under din løbetræning