Det er almindelig logik blandt motionister, at en kunstig forøgelse af kropsvægten øger forbrændingen af kalorier, udholdenheden og muskelstyrken alt afhængig af om, man jogger, cykler eller bevæger sig rundt i et fitnesscenter.

Da pionererne på området for en 20 – 30 år siden samlede tunge sten i skoven og fyldte Fjällräven op med dem, påkaldte det sig alligevel en del munterhed blandt motionsfolket.

Sådan en ”Jens Vejmand” med store sten på ryggen i en rygsæk var nu ligegodt en kende for fanatisk.

En vægtvest øger din udholdenhed og styrke

Du kan med god ret spørge dig selv om meget er ændret siden ”Jens Vejmand” løb frivilligt rundt med sine sten på nakken? Hvad er egentligt fordelene ved i stedet at bruge en vægtvest, som denne tager sig ud i dagens Danmark?

Måske har du set nogle mennesker i fitnesscentret, og du har undret dig over, hvad det nu skal til for? Måske har du den samme følelse, når du udendørs ser en vestklædt jogger sprinte ”over stepperne”, som en moderne ”Jens Vejmand”.

For hvis folk bruger dem, må der være et eller andet, man ikke rigtigt ved noget om?

Vi vil nedenfor dels se på vægtveste i almindelighed, dels også præsentere nogle vægtveste, der på den ene eller anden måde har gjort sig bemærket på markedet for disse veste.

Vægtveste i denne guide

Inden du går i gang med vægtvesten

Der er tre ting du skal overveje, når du vil bruge en vægtvest under sportstræning eller almindelig fitness.

  1. Dit nuværende fitnessniveau

For det første bør du spørge dig selv, om du er klar til en intensiveret træning:

  • Hvilken form for fitness arbejder du allerede med?
  • Har du problemer med de bevægelser, der allerede nu indgår i træningen?
  • Har du behov for hvile den følgende dag efter din rutine?
  • Slås du med at kunne afslutte træningen indenfor den afsatte tid?
  • Hvor mange gange træner du i løbet af en uge?

Når du har besvaret disse spørgsmål, er det på tide at kontrollere dit generelle fitnessniveau, før du tilføjer en yderligere vægt på din krop ved hjælp af vesten.

  1. Dagens ”work out”

Din træning varierer i løbet af en dag, og dette påvirker selvfølgeligt behovet for om den daglige træning nødvendigvis behøver at involvere en vægtvest. Der er øjeblikke, hvor du har brug for at fokusere på teknikken, kroppens position og afstanden, og dette kan forstyrres af, at du bærer en vest.

Men hvis tiden er kommet, hvor du med fordel kan forøge dine grænser mht., hvad din krop kan klare, kan du begynde at begynde at tænke på at tage en vægtvest på under træningen.

  1. Hvor meget vægt skal du lægge i vægtvesten?

Her skal du huske, at den tilføjede vægt kan skabe problemer mht. rutiner. Selv 5 kg ekstra vægt kan gøre en stor forskel, når det kommer til din træning; måske kan din krop slet ikke klare dette? Pas på, når du løber med en vægtvest, det kan medføre en alt for stor belastning på dine led og knæ.

Det er mange fordele ved at bære en vægtet vest, men ikke hvis du overdriver det med en alt for tung vægt til at begynde med.

Guide til den bedste vægtvest


Vi vil nedenfor se på de mest populære og anerkendte vægtveste på markedet og vi lægger ud med den bedste til prisen fra Abilica.

Abilica WeightVest Flexi 1,25 -10 kg (Bedst til prisen)

Abilica justerbar vægtvestMed en maksimal livvidde på 130 cm får du mest for pengene ved køb af denne indstillelige vægtvest med en kropsbelastning, der spænder fra 1,25 kg. til 10 kg.

Vesten sælges med to ekstra lommer for opbevaring af penge, nøgler eller lignende.

Den solide vest yder sin bruger de bedst tænkelige justeringsmuligheder, og det gælder både hvad livvidde og brystvidde angår. Vesten er fremstillet i blødt neopren i et flot og smart design.

På vesten finder du en refleks både foran og bagpå. På den måde kan du trygt færdes på vejen, når vinter- og efterårsmørket sænker sig.

Vesten er indrettet med otte vægtposer i nylon fyldt med jernsand, som nemt kan tages ud, når du justerer belastningen.

Husk at starte i det små, så du henad vejen, som dit træningsprogram kræver mere og mere, kan øge din belastning af kroppen. Det er aldrig en god ide at starte med de tungeste belastninger, fordi det kan give muskelømhed og muskelskader.

Vesten udmærker sig ved, at den kan vaskes i hånden, når vægtposerne er taget ud.

Her kan du få lidt inspiration til træning med Abilica’s vægtvest

 

Til Butik

 

Titan BOX Crossfit Vægtvest 30 kg

Titan BOX Vægtvest Crossfit 30 kgTitan BOX Crossfit Vægtvest 30 kg kan gå helt ned til 1 kg belastning af kroppen.

Vægtvestens tyngde ligger alligevel klart i den tunge ende, og den er derfor fortrinlig til den gradvise opbygning af forbrænding, styrke og udholdenhed.

Titan BOX Crossfit Vægtvest leveres med et kraftigt og solidt atletisk spænde omkring livet. Af samme grund sidder vesten godt og ganske tæt på kroppen.

Titan BOX Crossfit Vægtvest 30 kg leveres med 30 lommer, hvor små 1 kg belastninger kan stikkes ned. Hvor stor en belastning man vil arbejde med, afhænger på den måde af, hvor mange klodser, man stikker ned i lommerne.

Belastningen spænder fra det ene kilo og med de 30 vægtklodser helt op til den fulde belastning på 30 kilo. Vægtklodserne er fremstillet i solidt jern

Spændet leveres i materialet velcro med et simpelt men praktisk klikspænde. Og vestens ydre materiale er fremstillet i polyester & neopren

Vestens dimensioner leveret er 33 cm x 33 cm x 14 cm med en vægt inkl. emballage på 31 kg.

 

Til Butik

 

Tunturi Vægtvest 5 kg

Tunturi Vægtvest 5 kgDenne chikke vægtvest produceret i neopren sidder ganske godt og komfortabelt på sin brugers krop.

Vestens størrelse er ”one size”, alligevel kan den passes til, så den sidder, som den skal, på sin bruger.

Den er praktisk, så du kan let kan lytte til den musik, du holder af, på samme tid med at du kan anvende vægtvesten; dette fordi vesten har en indbygget holder til din telefon eller musikafspiller.

Belastningen af kroppen ligger i den lavere ende, hvilket gør at den er fortrinlig til begyndere. Vægten er små 5 kg., der ikke kan justeres.

Vægtvesten er god til løb og gang i naturen, og den er særlig velegnet til indendørs træning i fitnesscentre.

 

Til Butik

 

X-Style Vægtvest

X-Style VægtvestX-style vægtvest sælges i 3 udgaver, 5 kg, 8 kg og 10 kg. Er det en vægtvest med mulighed for at regulere vægten du går efter, er det ikke denne du har brug for.

Den elegante vest udmærker sig ved sine mange anvendelsesmuligheder; den er således særligt velegnet til udholdenhedssport og motionsformerne gang, løb, cross country skiløb og cykling, hvad enten dette praktiseres udendørs eller indendørs i maskiner.

Med denne vægtvest anskaffer du dig selv den optimale frihed til at bevæge dig med en ensartet fordeling af vægten på hele din overkrop.

Den praktiske vest er særdeles god, når det kommer til ventilation af kroppens ryg og brystregioner.

Fra fabrikanten gøres der opmærksom på, at vesten ikke er en vægtvest til professionelt brug i forbindelse med f.eks. fysioterapi.

Vesten leveres ”one size” med en let lukkemekanisme foran, og den er fremstillet i neopren og nylonmaterialer. Vesten leveres i grå eller sorte farver.

 

Til Butik

 

Vægtvest med 10, 20 eller 30 kg

Vægtvest med 10, 20 eller 30 kgDenne praktiske vest ligger tæt på nominationen ”bedst til prisen”. Her får du nemlig en ganske god vægtvest til en særdeles god pris.

Vægtvesten er ikke fremstillet med henblik på professionelt brug i f.eks. fysioterapier.

Fordelene ved at investere i denne vest er flere. Du opnår den optimale bevægelsesfrihed med en jævnt fordelt vægt. Af samme grund er vesten velegnet til flere former for konditions- og styrketræning.

Den yder sin bruger en stor fleksibilitet, da der er tale om små tasker med vægte, der let kan tages ud. Fleksibiliteten kan beskrives som følgende:

  • 10 kg vægtvesten har vægte på 500 gram, der kan tages ud.
  • 20 kg vægtvesten har vægte på 1 kg, der kan tages ud.
  • 30 kg vægtvesten har vægte på 1,5 kg, der kan tages ud.

Vesten er lavet i Neopren og nylon materiale, og dette borger for en god vaskbarhed.

Farven fremtræder flot i enkel sort og mht. størrelse leveres den som en ”One size”, der passer de fleste. De gode muligheder for individuel tilpasning er fortsat til stede.

Vesten udmærker sig ved sin luftighed. Så er det en vest med god og behagelig ventilation, du går efter, kan denne vægtvest måske være noget for dig.

 

Til Butik

 

Hvad er fordelene ved at bruge en vægtvest?

Uanset om dit mål med investere i sådan en vægtvest er at øge intensiteten, når du træner eller motionerer, eller om dit mål er at skabe et afledende feedback for hyperaktive unge med angstlidelser, så er det muligt at finde en god vest med det samme, og du vil selvfølgeligt på den måde skabe bedre resultater end vores før omtalte ”Jens Vejmand” med den stenfyldte Fjällräv på ryggen.

Vægtveste anvendes i forbindelse med alle former for træning og fitness samt i forbindelse med genoptræning og sygdomsforebyggelse.

Mulighederne er legio, og de spænder over alt fra udvikling af hastighed til forebyggelse af osteoporose. Diabetespatienter kan blive helt medicinfrie, hvis de sørger for en god daglig træning, der forstærkes ved brugen af en vægtvest.

Alt dette kan tilskrives, at vægtvestene skaber en yderligere modstand i forhold til kroppens ubelastede bevægelser, uden at det har en negativ indvirkning på kroppens funktioner og kroppens holdning.

Video der fortæller om vægtvestens muligheder og begrænsninger

Hvad er en vægtvest?

Vægtvestene er designet til at passe til en række forskellige kropstyper og -størrelser; med holdbare rum tilføjer og justerer de vægtniveauer, der passer til forskellige behov.

En vægtvest er et fitnessværktøj. I al sin enkelthed er det simpelthen en vest, der er lavet af tungt materiale, der har små lommer rundt om sig, så du kan tilføje små poser, små stålstænger eller andre små vægte.

Dens generelle formål er at bruge vægtvesten til at tilføje ekstra vægt til kropsvægten under træningen med henblik på at øge hastigheden og smidigheden og med henblik på at gå, løbe eller køre hurtigere og længere.

Der er snart ikke den form for træning hvor man ikke med fordel kan anvende en vægtvest. Det drejer sig f.eks. om

  • Løbetræning, crossfit og cross country skiløb
  • Klatreøvelser i reb
  • Armbøjninger
  • Mavebøjninger
  • Hoppeøvelser
  • Cykling
  • Vægttræning
  • Træning ved brug af træningsmaskiner (Løbebånd etc.)

Vægtvesten er dog stadig mest anvendt ved løb eller crossfit. Du kan læse om udstrækning før og efter løb her.

At bruge en vægtvest er ikke kun forbeholdt sportsudøvere. Du kan altid bruge en vægtvest på daglig basis, når det alene handler om motion.

Bærer du en vægtvest under de daglige aktiviteter indebærer det, at den metaboliske frekvens, bedre kendt som forbrændingen af kalorier, forøges.

Overvejer du at have vægtvesten på hele dagen, så se denne video først

Kardiovaskulær træning

Når vi taler om at øge sin udholdenhed, så man kan brænde flere kalorier af, er det centrale begreb den kardiovaskulære træning.

Styrketræning er et fornemt stykke værktøj hvis målet alene handler om at få en flot krop. Og sandt er det, at vægttræning yder lidt, men beklagelig nok ikke det hele. Med en vel tilrettelagt vægttræning og en god sund kost får man en stærk og velformet krop, og man skaber også en vis udholdenhed, ligesom man forbrænder kalorier.

Det væsentlige er dog den kardiovaskulære træning, hvis man er interesseret i en afbalanceret fitness. Denne træning besidder en del fordele som vægttræning ikke kan fremvise. Hertil kommer naturligvis forebyggelse af hjerte-kar sygdomme og diabetes samt som nævnt osteoporose.

Hjerte-kar sygdomme betegner samlet set infektioner, forstyrrelser og medfødte defekter, som inddrager hjertet og puls- og blodårerne. Årsagen til hjerte-kar sygdomme er åreforkalkning, der forstyrrer ens hjerterytme, leder til hjertefejl og til hjerteklapsygdomme.

Måske alt sammen ikke noget man tænker på som ung, men som ikke desto mindre er mest udtalt hos ældre mennesker, der har praktiseret eller praktiserer alt for lidt kardiovaskulær træning.

Aerob træning

Kardiovaskulær træning er det sportsfolk ofte kalder aerobic træning: Det er en træningsform rettet mod at øges musklernes udholdenhed.

Dette sker ved, at man forbedrer hjertet og lungernes evne til at fordele ilt ud til musklerne.

Kardiovaskulær træning kan også hjælpe til med at skabe og fastholde en sund vægt ved en optimal forbrænding af kalorier. Øvelser af denne type anvender de store muskler, ligesom pulsfrekvensen øges.

Den kardiovaskulære træning er vigtig på grund af kravet om en sund diæt. Ideelt set bør aerob træning foregå mindst tre gange ugentligt i mindst 30 minutter pr. gang.

Enkelte kardiovaskulære øvelser er hurtig gang, løb, svømning, cykling, aerob dans, og step maskiner. Praktiserer man mere end en form for kardiovaskulær træning, øges effektiviteten af øvelserne.

Kardiovaskulær træning i en nøddeskal

Alt i alt kan vi konkludere at:

  • Kardiovaskulær træning forøger pulsfrekvensen.
  • Step aerobic er en god måde for nybegyndere, der vil arbejde med en forbedret hjerte-aktivitet.
  • Kardiovaskulær træning forbedrer hjertets ydelse, hvilket resulterer i ene øget muskeludholdenhed.
  • Sjippetov kan være en god og morsom måde, der befordrer ens forbedrede kardiovaskulære sundhed.
  • Løb er en populær form for kardiovaskulær træning.
  • Mange benytter den kardiovaskulære træning til opretholde en sund kropsvægt.

Og her det da klart, at en øget belastning på kroppen på sin side vil gøre det hele endnu bedre.

Hvad fortæller forskningen os?

Enhver sportsatlet ved godt, at ​​vægttræning er en afgørende del af ens træning. Hvis man effektivt vil tabe fedt og etablere en mager muskelmasse, er det nødvendigt med en kombination af kardiovaskulær træning og styrketræning.

Vægtvest forskning fortæller os, at idrætsudøveren kan opnå flere og bedre resultater af sin træning, når man bruger en vægtvest. Dette ytrer sig ved de præstationsforbedringer, der følger af, at man bruger en vest i sin opvarmning før træningen eller før selve ens præstation i konkurrence med andre.

Den store forskel på de to træningsformer henholdsvist den kardiovaskulære træning og styrketræningen ligger gemt i den periode, hvor kalorierne forbrændes. Mens der forbrændes kalorier under selve den kardiovaskulære træning i løbet af den tid en person udfører en øvelse, fortsætter kalorieforbrændingen i forbindelse med vægttræningen selv efter, at en person er ophørt med at træne.

Hovedforskellen mellem statisk strækning og dynamisk opvarmning er stigningen i kernekropstemperaturen, der gør musklerne varme og forbedrer det aktive bevægelsesområde.

Prøv at forestille dig at du gennemfører de samme kardiovaskulære øvelser under den daglige rutine med en ekstra tilføjet byrde på din krop. Antag f.eks. at du tilføjer en vægtvest med 10 kg., hvilket selvfølgeligt vil foranledige, at du skal gennemføre din træning med 10 kg mere at flytte rundt på.

Dette vil øge intensiteten mht. din træning og effektiviteten af ​​samme, mens du brænder flere kalorier af på kortere tid. Som kalorier brændes af, taber du fedt, og du begynder i stedet at danne muskler.

Den øgede intensitet i træningen gør, at det kardiovaskulær system arbejder hårdere, styrker det og øger din råstyrke. Alle disse ændringer, der kommer som følge af en kombination af kardiovaskulær træning og vægttræning forbedrer den samlede præstation (hastighed, udholdenhed osv.)

Forskning i Vægtveste – resultater

Forskning i vægtveste antyder, at anvendelsen øger musklernes udholdenhed og forsøgspersonernes styrke. Træningsresultaterne blev forbedret som følge af brugen af veste.

Forbedret styrke og udholdenhed

En analyse citeret i Journal of Applied Physiology undersøgte effekterne af at øge vægtbelastningen hos forsøgspersoner, der allerede havde demonstreret en stabil præstation under træningen.

Undersøgelsen af ​​vægtvesten blev foretaget 3 dage om ugen i 10 uger. Resultatet blev, at benenes styrke blev forøget med 30 %, og den kortsigtede udholdenhed under cykling og løb blev forøget med 11 % til 13 %.

Iltoptagelsen under løb

En anden undersøgelse, der blev udført af forsker Heikki Rusko, fandt at forbedringer opstod som følge af løb, hvor forsøgspersonen var iført en vægtvest.

Forsøget blev gennemført med tolv veltrænede atleter, der hver især blev udstyret med en vægtvest, der vejede 10 % af deres kropsvægt. Rusko fik atleterne iført vægtveste hele dagen, såvel som under mindst tre ud af otte ugentlige timer med løbetræning.

Efter fire uger var de resultater, hans forsøgspersoner oplevede negative; de havde brug for mere ilt for at kunne løbe i et givet tempo. Han bad sine forsøgspersoner at tage vægtvestene af og genoptage den normale træning.

To uger senere testede han igen vestene, og denne gang fandt han en øget udholdenhed, løb i sprint steg med 25 %, og løb på trapper blev forøget med 3 %.

Træning på løbebånd

En analyse citeret i Medical Science Sports Exercise så på virkningerne af vægtveste anvendt af brugere i gang på et løbebånd.

Forsøget omfattede ti forsøgspersoner, alle i samme alder, på løbebånd med fire forskellige belastninger fra vægtvestene (0, 10, 15 og 20 % ​​af kropsmassen).

Undersøgelsen af ​​vægtvestene demonstrerede, at selv om vægtvestene ikke gav meget effekt hos personer, der gik langsommere, var der signifikante forskelle ved højere hastigheder.

Yderligere kunne man konkludere, at en lavere legemsvægtprocent i forhold til en højere legemsvægtprocent mht. vægtvesten ledte til meget forskellige resultater. Samlet kunne man konkludere, at brugen af ​​en vægtvest kan øge de metaboliske belastninger og træningens intensitet.

Opvarmning

Brugen af ​​træningsvest har også vist sig at være god under opvarmning. Brugen af dynamiske opvarmningsprocedurer stiger, når man ifører sig en vægtvest.

Der er få beviser på at anvendelsen af statisk strækning forbedrer ydeevnen. Træningsforskere har offentliggjort et par undersøgelser, der viser positive præstationsforbedringer ved at bruge vægtveste før træning og konkurrencer.

Opvarmning med vest øger udholdenheden

Forskning offentliggjort i Journal of Science and Medicine in Sport undersøgte effekten af ​​opvarmningsøvelser, rettet mod at øge udholdenheden ved hjælp af en vægtvest.

Elite distanceløbere bar en vægtvest, svarende til 20 % af deres kropsvægt, under den del af d​​en almindeligt anvendte opvarmning, der er kendt som hurtig gang. Skridtene afkortes under hurtigt løb.

Når man så på hastigheden før og efter anvendelse af vægtveste, viste det sig, at der var en 2,9 % forbedring for de, der havde anvendt vægtvest under opvarmningen. Målinger viste en moderat stigning i benenes stivhed og en stor forbedring mht. evnen til at økonomisere med kræfterne (6 %). Den kardiovaskulære effektivitet under løb viste også en mindre moderat forbedring.

Journal of Athletic Training publicerede en undersøgelse ledet af Avery Faigenbaum. Analysen var rettet mod forskellene i atletiske testresultater indenfor en gruppe bestående af gymnasiale atleter, der opvarmede med og uden brug af justerbare vægtveste.

Vesten blev justeret til 2 % af kropsvægten i en gruppe og 6 % i en anden gruppe.

Forfatterne konkluderede, at brugen af en 2 % justerbar vest førte til den mest effektive dynamiske opvarmning.

Deltagerne i undersøgelsen forbedrede opvarmningen med 12,5 %, når der var tale om en dynamisk opvarmning med en vægtvest sammenlignet med almindelig statisk strækning uden vest. De samme sportsudøveres præstation mht. hop på stedet steg med 13,5 %.

Vestens vægt

Man kan spørge til hvor tung en vægtvest skal være? Mens størstedelen af ​​vægtede veste, der traditionelt er solgt til styrketræning, er meget tunge og omfangsrige, viser de fleste undersøgelser, at den atletiske præstation og hastigheden forbedres ved brug af en belastning på en 10 til 15 % af kropsvægten.

I Journal of Exercise Biology undersøgte man de akutte effekter af forskellige belastningsbetingelser ved brug af vægtvest på ydeevnen under løb.

Forskere undersøgte de akutte effekter af forskellige belastningsbetingelser på acceleration, maksimal hastighed og den endelige præstation af et 50 meters løb. Resultaterne antydede, at der var en god effekt af at anvende en 8 % til 15 % belastet vægtvest til hurtigt løb.

Vil du hellere lave din egen vægtvest, så kig med her