Ribbe – De bedste ribber til væg

Du forbinder måske en ribbe med den gang du gik i folkeskolen, hvor du kom ind i en gymnastiksal der lugtede af sved og sure tæer. Det lyder ikke umiddelbart som en rar sammenligning, men en ribbe kan faktisk være rigtig god til at træne med.

Med en ribbe træner du nemlig med din egen kropsvægt, og den kan være med til at styrke mange muskelgrupper i din krop.

Fællesnævneren for øvelserne med en ribbe er kropshævninger.

Hjemmetræning med ribber

Hvis du godt kan lide at træne med vægten af din egen krop, så er en ribbe en af de bedste muligheder.

Eller måske du har tanker om, at begynde at styrketræne derhjemme, men ikke har mulighed for at have vægte, maskiner etc. stående! Her kan en ribbe til væggen meget vel være passende til dig i stedet.

Ribber er især gode til fitness- og styrketræning, da du har mulighed for at træne alle de større muskelgrupper, såsom ben, ryg, mave og arme.

Mange vælger også at bruge en ribbe til at lave sit ups med.

Ribber i denne guide

Nemt at strække ud med en ribbe

En vigtig del af ens daglige træning er både at strække ud før og efter træning. Det hjælper din krop til at blive mere smidig og fleksibel, og mange mener også at det forebygger mod skader.

Med en ribbe har du nemt mulighed for at have noget at hænge dig op i eller holde fast i når du skal strække ud.

Der findes mange forskellige ribber du kan vælge imellem, alt lige fra den klassiske ribbe du husker fra gymnastiksalen i folkeskolen, til de mere moderne ribber.

Vi har i denne guide undersøgt 7 forskellige ribber, som hjælper dig på vej til, at finde den der passer bedst til dine behov.

Fitwood Upplyft Wallbar Ribbe (Bedst i test)

Fitwood Upplyft Wallbar (Bedst i test)

Denne model fra Fitwood er fra øverste hylde.

Ribberne her er lavet i ekstremt god kvalitet, og selvom den er produceret i det klassiske ribbede sign, så har Fitwood alligevel lavet lidt større mellemrum mellem de øverste ribber.

Holdbar ribbe til væg

Den maksimale brugervægt for denne model er på 150 kg over det hele, hvilket gør at både store som små kan benytte sig af den.

Skandinaviske materialer

Fitwood bruger udelukkende materialer fra Skandinavien, og de har et ønske om at skabe stilfulde og holdbare produkter, der passer ind i det moderne hjem.

Derfor laver Fitwood heller ikke udstyr der kan pakkes sammen og gemmes væk, men derimod noget der ser godt ud at have stående.

Det er klart at, i og med, Fitwood udelukkende bruger materialer og producerer deres fitnessudstyr i Skandinavien, så er prisen også lidt højere sammenlignet med de ribber der er produceret i den dårligere og billigere kvalitet.

Til gengæld får du udstyr der er utroligt holdbart og som føles lækkert når du bruger det.

Fornemmelsen man får når bruger ribben er særdeles god. Det føles som en solid og sikker ribbe, der kan hænge på væggen i mange år uden problemer.

Vi vurdere den til at være “Bedst i test” af samme årsager.

Specifikationer

  • Højde: 220 cm
  • Bredde: 78 cm
  • Dybde: 12 cm (bund), 30 cm (top)
  • Materiale: Træ
  • Farver: Grå, Hvid, Hvid/birk, Pink, Sort, Sort/Birk, Hvid/sort
  • Tykkelse på ribber: 3 cm
  • Vægt: 18 kg
  • Maximal brugervægt: 150 kg

 

Til Butik

 

Abilica Premium WallBar Ribbe (Bedst til prisen)

Abilica Premium WallBar (Bedst til prisen)

Denne træribbe er produceret af Abilica, som er en af de store spillere på fitnessmarkedet.

Vægribben har ovale ribber, og er lavet af en solid bøgekonstruktion.

Der er 9 ribber, hvor den øverste ribbe er lidt forskudt af de andre, hvilket gør den perfekt til chin ups.

Ribben er 230 cm høj og 70 cm bred og har en maksimal brugervægt på 130 kg.

Ribberne kommer ubehandlet og har hver en totalvægt på 16 kg.

Norsk fitnessproducent

Den norske fitnessproducent Abilica producerer fitnessudstyr til alle, uanset om du er nybegynder eller en topatlet.

Abilica var de første til at levere hjemmeudstyr til træning i Norge, og har derfor rigtig mange års erfaring på dette område.

Dette er en billig model lavet af træ, men som både føles god og er holdbar. Derfor vinder den vores ”Bedst til prisen” i denne guide.

Specifikationer

  • Højde: 230 cm
  • Bredde: 70 cm
  • Materiale: Ubehandlet træ
  • Antal ribber: 9 stk
  • Vægt: 16 kg
  • Maximal brugervægt: 130 kg

 

Til Butik

 

Fitwood Trollstigen Wallbar Ribbe (Bedste PRO valg)

Fitwood Trollstigen Wallbar (Bedste PRO valg)

Her har vi med en hvid ribbe til væg at gøre, hvor der virkelig er blevet kælet for detaljerne.

Producenten bag er selvfølgelig Fitwood, og som nævnt i den første anmeldelse længere oppe, så er de klart de førende indenfor ribber.

Den er til dig som virkelig går op i kvalitet, og forlanger det bedste af dit udstyr.

Ribberne er af ekstremt god kvalitet, og har en maksimal bruger vægt på hele 150 kg.

Flere muligheder på denne ribbe

Disse ribber har placeret 2 håndtag over ribberne. De giver dig mulighed for blandt andet at lave pull ups og chin ups.

Ønsker du en ribbe, hvor du har mulighed for at lave lidt mere avancerede øvelser end normalt, så er denne ribbe et rigtig godt valg.

Ribberne skal monteres på væggen og du kan vælge mellem 9 forskellige farver.

Modellen ses også tit i fitnesscentre, hvor den bliver flittigt brugt, uden problemer.

Alene det, gør at den er en kandidat til vores ”Bedste PRO valg”, og sammenholdt med kvaliteten, ekstraudstyret i form af de 2 håndtag, samt følelsen man får når man bruger den, gør at den får vores anbefaling til de der vil have det bedste.

Specifikationer

  • Højde: 220 cm.
  • Bredde: 78 cm.
  • Dybde: 12 cm (Bund), 54 cm. (top)
  • Tykkelse på ribber: 3 cm.
  • Farver: Birk, Grå, Grå/Birk, Hvid, Hvid/birk, Pink, Pink/birk, Sort, Sort/Birk.
  • Materiale: Træ
  • Vægt: 21,5 kg.
  • Antal ribber: 10.
  • Maksimal brugervægt: 150 kg.

 

Til Butik

 

Ribbe Til Væg – Lakeret eller ulakeret

ribbe træ

Her har vi den klassiske gymnastik ribbe, som du måske kan huske fra folkeskolen.

Denne gymnastikribbe kan både købes lakeret, såvel som ulakeret, alt efter hvad du ønsker. Dog skal du forvente at træet bliver sort med tiden, hvis ikke den er lakeret.

Ribben er lavet i massiv bøg, og har ovale tværstokke. Det gør at du får et ekstra godt greb om ribberne.

Ribberne kommer usamlet, men er dog utrolig nem at samle. Der er 11 ribber på denne model.

Den føles fin og er en enkelt ribbe, men den giver ikke lige dét ekstra, som de andre ovenstående ribber leverer.

Specifikationer

  • Højde: 235 cm.
  • Bredde: 72 cm.
  • Vægt: 13,5 kg.
  • Materiale: Bøg/fyrretræ
  • Antal ribber: 11 stk.

 

Til Butik

 

Kettler Træningsribbe i Ramin Træ

ribbe til dør

Kettler har her lavet en ribbe i træ. Trætypen er Ramin, som er meget velkendt både indenfor ribber og andre træprodukter.

Ramin er en træsort, der er knastfri og tåler en stor udbøjning, hvilket sikrer dig en god holdbarhed.

Ramin træ bruges blandt andet også til kosteskafte og asfaltragere, da de har så god holdbarhed og så stor en udbøjning. Disse træer kommer fra sumpskove i det tropiske Østasien

Ribben fra Kettler er 235 cm høj og 72 cm bred, og dybden er lidt større i toppen end i bunden, så du har bedre greb på den øverste ribbe.

Specifikationer

  • Højde: 230 cm
  • Bredde: 72 cm.
  • Materiale: Ramin træ
  • Antal ribber: 11 stk.

 

Til Butik

 

Titan Life Multi Grip Chin Up Træningsribbe

Titan Life Multi Grip Chin Up

Denne chin up ribbe fra Titan Life er er lidt atypisk sammenlignet med de fleste andre ribber.

Den er beregnet til at lave chin ups og pull ups med, og den har kun 1 ribbe.

Til gengæld er der mange forskellige greb på denne ribbe, hvilket giver dig mulighed for at udøve mange forskellige tekniske øvelser.

Grebene på denne pull up bar ribbe er 3 cm, og selve stativet måler 131 cm i bredden, 56 cm i dybden og 16 cm i højden.

Som nævnt før, så er denne model hovedsageligt beregnet til at lave chin ups og pull ups, og vi har længere nede på siden lavet en guide til, hvordan du laver disse øvelser korrekt.

Når du monterer denne ribbe på din væg, så skal du være opmærksom på at den skal holde hele din kropsvægt. Derfor skal du sørge for at monteringshullet i væggen, ikke er mindre end 8 cm.

Specifikationer

  • Højde: 16 cm
  • Bredde: 131 cm
  • Dybde: 56 cm
  • Greb: 3 cm

 

Til Butik

 

Strækribbe

køb ribbe

Er du på udkig efter en ribbe til hjemmet, som hovedsageligt skal bruges til at lave strækøvelser med, så er dette en god mulighed.

En stræk ribbe placeres normalvis over en en dørkarm, så du har mulighed for at hænge frit nedenfor.

Den her giver dig dog også mulighed for at lave chin ups og pull ups, så du kan styrke de muskler der sidder i den øverste del af din krop.

Denne træ ribbe bygget op med en ramme af fyrretræ med én oval ribbe, som sikrer et godt greb. Strækribben er lavet af stærkt ramintræ.

Den måler 25 cm i højden og 72 cm i bredden og er ulakeret.

Specifikationer:

  • Højde: 25 cm
  • Bredde: 72 cm
  • Samlet ved levering
  • Materiale: Fyrretræ/Ramintræ
  • Knastfri greb

 

Til Butik

 

En ribbe er god underholdning for både børn voksne

De fleste børn elsker at lege og klatre rundt på ribber, og en ribbe kan hjælper de fleste, både børn og voksne, med at udøve deres akrobatiske evner samt opbygge styrke.

Har du mulighed for at installere en på et børneværelse, så er det rigtig god underholdning for børn i alle aldre. Dog vil det være en god idé at have et blødt underlag, man ved jo aldrig med børn.

Trampoliner til nedgravning er også sund og god underholdning for både børn og voksne. Du kan læse mere om nedgravningstrampoliner her.

Øvelser du kan lave med en ribbe

Med en ribbe har du mulighed for at lave mange forskellige øvelser. Du kan blandt andet lave sit ups.

Du laver sit ups ved at du placere dine ben på ribben, så dine knæ er i ca. 90 graders vinkel. Herefter placerer du dine arme over brystet. Du hæver dig så op, så hele din overkrop kommer op fra gulvet gentagne gange.

Denne øvelse er med til at styrke din mavemuskulatur.

Sådan laver du kropshævninger med en ribbe

2 andre gode øvelser er chin ups og pull ups. Det er dem vi kalder vertikale hævninger, som er med til at styrke de øvre muskler i din krop.

Musklerne du træner er ryg- og skuldermuskulatur samt biceps. Biceps trænes dog mest ved at lave chin ups, da du har drejet armene således at de aktiveres mest.

Chin ups laves ved at du holder om stangen, med underarmen ind mod dig selv. Hænderne placeres i ca. skulder bredde, hvorefter du hæver dig op over stangen med hagen.

Pull ups laves ved at du holder modsat på stangen, og her placerer du normalt hænderne noget bredere.

Det er vigtigt at du hænger i strakte arme når du udfører øvelserne, og derefter hæver din krop så højt op over stangen at din hage er over.

Et andet træningsredskab du kan lave mange øvelser på, er en multi træningsmaskine. Det er dog svært at sammenligne en multitræner med en ribbe. Du kan læse mere om multi træningsmaskiner her.

Er du ny på dette område, så kan det godt være svært ikke at komme til at lave halve øvelser, eller komme til at bruge sit moment i hele kroppen når man hæver sig op. Derfor er det vigtigt at du holder din krop stille når du hæver dig op, og ikke svinger for meget i kroppen.

Det er med til ikke at træne dine muskelgrupper ordentligt, hvis du laver disse fejl.

Har du svært ved at hæve dig op ved enten chin ups eller pull ups, så kan det være en idé at sætte en elastik rundt om stangen, og placere den under din fod eller under knæ, så den hjælper dig med at løfte noget af din kropshjælp.

Det er dog vigtigt at du selv føler, at du løfter det meste. Det er bedre at lave få korrekte kropshævninger end at lave mange ukorrekte.

Her kan du se endnu flere øvelser du kan lave på en ribbe

Stræk ud med en ribbe

En vigtig del af din træning er både at varme op og strække ud. Det hjælper din krop til at undgå smerte og skader, samt gøre den mere fleksibel.

Mange bruger i dag også en ribbe til at strække kroppen ud, hvis de har en lang hverdag på kontoret.

Det gøres ved at du hænger dig i ribben med anklerne, da du herved er med til at dekomprimere rygsøjlen.

Grunden til det er en god øvelse efter en lang dag på kontoret, er at væsken i dine mellemled i ryggen bliver presset ud, hvilket på sigt kan medføre at du får en øm, stiv og dårlig ryg.

Denne øvelse er også god efter træning.

Det kan dog godt være en svær øvelse at starte med, så derfor sørg for at du har et blødt underlag, hvis det skulle ende ud i et fald fra ribben.

Der er også mange andre muligheder for, at lave strækøvelser med en ribbe, men de fleste kender du allerede, og ellers så kan du få en masse gode tips til strækøvelser på nettet.

Vil du selv lave en ribbe til væggen, så er der lidt inspiration her